Pin It

Kısaca Linux Nedir?



Bu yazıyı yazmakla yazmamak arasında kaldım. Sonuçta yazma kararı aldım. Eğer Linux adında bir kategorim varsa ilk olarak bu kategoride sizlere "Kısaca Linux nedir?" onu açıklamam gerektiğini düşündüm. Ancak korkmayın fazla uzun sürmez. :)


Linux çok eski zamanlarda -aslında 1991 yılında- Linus Torvalds adlı Finlandiyalı bir bilgisayar mühendisliği öğrencisi tarafından geliştirilmeye başlanmış olan işletim sistemi çekirdeği projesidir. Dikkat ederseniz, işletim sistemi değil, işletim sistemi çekirdeğidir. Günümüzde her ne kadar Linux çekirdeği kullanan işletim sistemleri Linux olarak adlandırılsa da gerçek böyleymiş. Kafa karışıklığı olmaması açısından bende işletim sistemi çekirdeği yerine, işletim sistemi demeyi tercih ediyorum.

Torvalds, bilişim dünyasını değiştireceğini bilmediği işletim sistemine Unix'i örnek almıştır. Linux adı da buradan gelmektedir. Kendi adı olan Linus ve Unix birleşimi olan Linux, Linuks olarak okumaktadır.

Bu sistemin ne ayrıcalığı var ki bu kadar önemli? En önemli ayrıcalığı açık kodlu olmasıdır. Yani sistemi meydana getiren tüm kaynak kodları açık ve herkes tarafından görülebilir, incelenebilir ve düzenlenebilir. Linux GNU Açık lisansı ile dağıtılmaktadır. Bu lisan ile dağıtılan yazılımlar istenildiği şekilde düzenlenebilmektedir.

Yazı fazla uzun olmaya başladı ama son bir iki cümlem kaldı. Yazımın başında Linux'un aslında bir işletim sistemi çekirdeği olduğundan bahsetmiştik. İşte bu çekirdek, masaüstü yazılımları ile paketlenerek dağıtım şekline gelmiştir. En bilinen Linux dağıtımları ise; Ubuntu, RedHat, Debian, Suse, Fedora gelmektedir. Bir de yerli yapım Pardus mevcut.

Paylaş, Paylaştır!

Yeni Yazılar Mail Adresine Gelsin

Adresinize gelen onay mailine tıklamayı unutmayın!

2 yorum:

  1. Teknolojik alanda o kadar karışıklık var ki...
    Çok güzel açıklamışsın. Bazı yanlış bildiklerim de yok değilmiş.
    Windows harici diğer sistemler zor.

    YanıtlaSil
  2. Linux konusunda baya yanlış bilgilerim varmış.

    YanıtlaSil